Gymnasievalet!

Läste på min kompis blogg att niorna skall välja gymnasium om fem dagar. Man hinner ändra sig men det är först nu man skall tänka efter vart man vill gå och på vilken linje. Det är ett tufft val och jag har varit där liksom många andra som jag känner. Läste då min kompis Linas kommentar på den bloggen om att många ville att jag skulle gå estetisk linje.Jag har fortfarande fått den kommentaren av folk som jag träffat men jag valde en samhällslinje istället. Det jag gör på fritiden behöver inte påverka min skolgång alls.
Jag ville hålla det på distans. Eftersom samhällsprogrammet är ett högskolförberedande program så har jag goda möjligheter att läsa vidare till det jag vill arbeta inom sen, och på så sätt skapa den karriären och den livsstilen som jag söker då jag blir vuxen.
Jag trivs väldigt bra på min skola och på samhällslinjen.

Ett gott råd som jag då vill ge alla där ute som nu har detta bekymret är att:
Lyssna inte på andra, ta bara del av deras åsikt men det är DU/NI som skall välja och inte era föräldrar, mormor och morfar eller vem det nu är. Välj inte samma skola som din kompis bara för den går där när du egentligen vill gå någon helt annan stans.
Ni kommer hitta nya vänner (och behålla de gamla) och ifall ni inte trivs på skolan så får man oftast byta.
Dock inte då det gått för lång tid har jag för mig. Gymnasiet är tufft, det är strängt men allting är bara för sitt eget bästa…

Glöm heller inte att det är frivilligt att gå på gymnasiet, därför det är så pass strängare än det är i grundskolan eftersom det är obligatoriskt. Jag går på Jensen gymnasiet i Malmö, som ligger på Västergatan.
Har ni några frågor om det så kan ni kontakta mig här i en kommentar eller på min hotmail!

Ifall ni har några frågor så kan ni fråga den i detta inlägg ifall det rör gymnasiet och skolor. Svarar mer än gärna på dem för att hjälpa er i era studier och era kommanden! Hoppas detta inlägget hjälpte lite? :)
Ha det bra och om inget annat så lycka till*
Studievägledarna brukar också kunna sin sak, som tur är finns det en bra på min skola som hjälper och stöttar mig! Hoppas detsamma med er*



Och snälla, välj nu inte programmet eller gymnasiet bara för att du får en egen dator.. Jensen har inga datorer och våra lektioner är kanon. Dock lånar vi datorer då vi skall arbeta med dem i olika moment.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är lärarna bra på Jensen? Vet du om Natur linjen är bra? Hur ofta/länge har ni idrott? Passar skolan även dom som har högre betyg? Vilken skola är bäst enligt dig Jensen, Petri eller Borgar?

2012-01-31 @ 23:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0